Blog
26.12.2019.

Stop! Počnite pravilno upotrebljavati kočnice na biciklu

Vožnja biciklom je kao i plivanje ili hodanje...

Jednom kada naučite voziti bicikl nikada nećete zaboraviti, čak i u slučaju da niste godinama vozili dvotočkaša.

To je istina.

A sa određenog gledišta to je isto tako i veliki problem. Zašto? Zato što većina ljudi ne zna pravilno da koči i manevriše biciklom.

Zašto je to tako sigurno se pitate?

Naime, znati pravilno koristiti ove ručkice - ručice kočnica jedna je od najvažnijih veština za svakog na dva točka.Za mountain bikere, gradske bicikliste, najmlađe bicikliste pa čak i za rekreativce. Tako će mnogi dok jure nizbrdo pritisnuti kočnice svom snagom iz straha, drumski biciklisti će zbog brzine često kočnice pritiskati do kraja, downhill biciklisti će pri padu sa brda pritiskati i puštati kočnice.Budući da se nepravilnim kočenjem gubi kontrola nad biciklom, uništava se mehanika, važno je znati kako pravilno i efikasno kočiti.

Evo nekoliko saveta :

Naučite koja ručica aktivira koju kočnicu

Započnimo sa osnovama: najčešće je prednja kočnica ona sa leve strane upravljača, a zadnja kočnica je ona na desnoj strani upravljača. Zašto najčešće? Jer svaki biciklista vrlo lako može zameniti ove dve ručice i levu namestiti za zadnju kočnicu, desnu za prednju.
Kako bi efikasno kočili, prednju kočnicu pritisnite kada se želite zaustaviti, zadnju kočnicu kada želite usporiti. Zašto? Jer oko 70-80 % zaustavne snage dolazi iz prednje kočnice, a tek oko 20-30 % iz zadnje.

 

Bicikl ima (uglavnom) dve kočnice.
Sa kojom kočiti?

 

Budući da bicikl ima dve kočnice (jedna za svaku ruku), najbolje je pritisnuti obe. Tako smo sigurni da ćemo se 100% zaustaviti na vreme.

Postepeno ćemo Vam objasniti: Ako veoma jako pritisnemo samo prednju kočnicu, preletećemo preko volana bicikla, ako ćemo upotrebljavati samo zadnju ona će brzo blokirati zadnji točak, istrošiće se guma i bićemo prinuđeni da kupimo novu. Dakle, najbolje je pritisnuti obe istovremeno.To je zaista odličan savet za početnike koji  još nisu naučili koristiti kočnice. Ali ako ne završite sa ovom fazom, nikada se nećete moći efikasno i na vreme zaustaviti, ako stiskate obe kočnice opet biste mogli lako pasti. Ako se primenjivanjem sile kočenja zadnji točak slegne dok i na prednji točak primenjujemo silu kočenja, zadnja strana bicikla će se naginjati ispred prednje strane jer je napred veća sila usporavanja od zadnje. Kad zadnja guma počne proklizavati, bicikl može otići u stranu, a Vi možete samo pasti sa bicikla.


Kada koristiti prednju kočnicu?

Sigurni smo da su Vas barem jednom u životu upozorili da ne kočite samo sa prednjom kočnicom jer bi tako mogli preko upravljača sleteteti sa bicikla. Verujte da se dobrom tehnikom to nikada neće dogoditi.

 

Zadnja kočnica je OK za situacije gde je brzina slaba i gde ima malo trenja. Na suvom putu će samo prednja kočnica dati maksimalnu snagu za zaustavljanje. Na primer, ako iznenada ugledate veliki kamen nasred puta, zadnjom kočnicom nećete se moći zaustaviti na vreme. U tim se trenucima početnici često uhvate i prednju kočnicu koju veoma snažno stisnu i padnu sa bicikla.


Naime, to se nikada neće dogoditi sa zadnjom kočnicom jer čim se zadnji točak počne podizati on proklizne kako bi ograničio silu kočenja. Sa druge strane sa zadnjom kočnicom je potrebno duplo više vremena za zaustavljanje pa bi mogli reći da je ona prilično nesigurna za one koji vole brzinu.

Pa kako i kada kočiti prednjom kočnicom? Prednjom kočnicom kočite kada trebate kontrolisati brzinu i sam bicikl. Uz lagani pritisak kočnice,učvrstite ruke na upravljaču, lagano podignite sedalni deo tela i odmaknite se nazad koliko god možete kako bi zadržali centar gravitacije. Ovo pravilo naginjanja važi za prednju, zadnju i obe kočnice.
 

Kada koristiti zadnju kočnicu?

Profesionalni biciklisti prednju kočnicu koriste u 90 % situacija ali postoje slučajevi kada je mnogo poželjnija zadnja kočnica.                                 

- Glatka površina: Na suvom putu, osim ako se ne radi o skretanju u veliki zavoj, teško da ćete sa prednjom kočnicom pasti sa bicikla. Ali na klizavom putu to je veoma moguće.

- Neravne površine: Na grubim površinama, točkovi mogu odskočiti u vazduh, pa ako je moguće nemojte koristiti prednju kočnicu. Isto tako ako se približavate rupi na putu, prednja kočnica neće stvoriti dovoljno trenja između bicikla i puta, tj. nećete uspeti stabilizovati bicikl i pripremiti ga za pad u rupu.

Prednja guma je probušena: Ako je prednja guma probušena trebali bi koristiti zadnju kočnicu jer kočenje po probušenoj gumi može izbaciti gumu sa točka i uzrokovati bolan pad.
 

Kada trebate kočiti sa obe kočnice?

- V-brake kočnice po mokrom vremenu gube svoju snagu, pa je najbolje koristiti obe.

Tokom spuštanja niz brdo moguće je da se umorite, takođe u opasnosti ste od pregrevanja gume. U tom slučaju koristite obe kočnice, ali ne istovremeno. Malo koristite prednju, malo zadnju kako bi jednako zagrejali oba obruča na točkovma.

Kada ulazite u veliki zavoj: Prvo treba zakočiti zadnjom kočnicom kako bi smanjili brzinu. Dok ste u zavoju pritisnite i prednju kočnicu. Kočenjem sa obe kočnice smanjujete verovatoću da će jedan točak prokliznuti i da ćete pasti. Kada izlazite iz zavoja i kada ste dosegnuli željenu brzinu, polako otpustite prednju, zadnju kočnicu i nastavite dalje.
 

 

U osnovi to je to! Evo još nekoliko ključnih saveta:

- Doživljavajte ljude oko sebe i pratite sve učesnike u saobraćaju! Ako se vozite u grupi, nikada nemojte naglo kočiti.

- Ako se približavate krivini, usporite  pre nego što uđete u nju, kako bi bili spremni za ono što Vas čeka posle krivine.

- Na novijim modelima bicikala pripazite kako kočite. Naime, za naglo zaustavljanje je dovoljno zakočiti sa samo dva prsta, staje bukvalno u mestu.
 

Da bi što bolje kočili potrebno je da  imate dobre kočnice i gume! Uživajte u vožnji. Da bi bili sigurni u tehničku ispravnost Vašeg dvotočkaša savetujemo Vam da dođete u naš servis na besplatnu dijagnostiku.


Cyclomania bike shop tim.

 

 

 

 

Sačuvano u omiljne
Kočnice 10161
Motivišuće
Kreativno
Prilagođeno uzrastu
2.950,00 RSD
Veličina
UNIVERZALNA

Ostavi komentar

Trenutno nema komentara

Slični članci

01.
Nov.
2023.
Blog
Kako pripremiti i održavati bicikl za zimsku vožnju U nastavku, otkrijte deset ključnih saveta za pripremu i održavanje bicikla tokom zimskih meseci. &nb...
15.
Oct.
2023.
Blog
ŽIVITE U STANU? Neka Vaš bicikl “bezbrižno” prezimi. Sunčani dani i lepo vreme… Divan osećaj poznat samo biciklistima. Brz prevoz, ...
14.
Feb.
2023.
Blog
Ovo je vodič kako da izabereš odgovarajuće sedište za dete, a istovremeno imaš deblji novčanik i uži struk. :)
10.
Feb.
2023.
Blog
Koji bicikl odabrati? To je pitanje na koje će te morati sami dati odgovor. Ali, kako da znate koji bicikl Vama treba i koji je baš za Vas? Nadamo se ...
16.
Feb.
2021.
Blog
Kako odabrati pravu spoljašnju gumu za bicikl a ne pogrešiti?  Gume za bicikl koje se teže buše.  
10.
Feb.
2021.
Blog
Najvažniji saveti za izbegavanje krađe bicikla. Da biste izbegli da postanete žrtva krađe bicikla, svaki biciklisti bi trebalo da ima čvrstu bravu ...
28.
Jan.
2021.
Blog
DOBRODOŠLI u SQlab kod EKSPERTA ZA ERGONOMSKU OPREMU SPORTSKIH BICIKALA Sedlo bicikla, upravljač, rukohvat - ručke kormana kao i sam bicikl mora...
24.
Dec.
2020.
Blog
  Popularnost električnih trotineta sve više raste, potpuno opravdano rekli bi smo. Njihova praktičnost, jednostavnost, mali gabariti i činjenic...
26.
Mar.
2020.
Blog
Odlučili ste se baviti biciklizmom ili se vozite svakodnevnodo posla i nenepoznat Vam je biciklistički rečnik? Tu smo mi, da Vam približimo najosnovnije delo...
12.
Feb.
2020.
Blog
Kada je vreme za prvi bicikl? Kako izabrati pravu veličinu dečijeg bicikla? Deca vole da voze bicikl. Roditelji se često pitaju kada je pravo vreme da njih...